Reklama
 
Blog | Lukáš Moudrý

Nárůst cen za topení o 300%? Cože?

Včerejší rozhovor s operátorkou poskytovatele dodávek plynu pro naší domácnost mě doslova posadil na zadek a to ze dvou zásadních důvodů. První byl nárust cen záloh a druhá byla ta tupost, která doprovázela celý náš rozhovor a přesvědčila mě o tom, že jako lidstvo musíme přijít o vše. Musíme doslova brázdit nosem v hlíně, abychom si uvědomili, že svět založený na moci a penězích vede k neustálým rozdílům, které vyústí do takové destabilizace, jenž povede k sebezničení, nebo ke ztrátě veškerých práv a svobod.

Takže jak to tedy bylo. V rozhovoru jsme došli k závěru, že v příštích období s největší pravděpodobností budeme platit za plyn asi třikrát tolik. Operátorce jsem sdělil, že si to jednoduše nebudu moct dovolit s ohledem na ostatní finanční zátěž a v nejbližších období se od dodávek odpojím. A víte jaká byla odpověď? Jestli si neuzavřu pojištění domácnosti. A tehdy mi to vše docvaklo.

Dominantní vlastností naší psychiky při rozhodování hraje konformita. Konformita je sklon k poslušnosti. Tedy se jedná o podřízení se převažujícím či dominantním názorům, požadavkům, normám skupiny, či společnosti ve které žijeme, na úkor potlačení svých vlastních projevů. Tuto větu si můžete ověřit třeba na tom, že když vejdete do neznámého prostředí – pozdravíte. Proč? Protože se to tak dělá, a je to správné. Tak Vás to naučili a proto to děláte. Ještě jeden příklad, proč zastavím na červenou? Protože pokud ne, hrozí dopravní nehoda a zastavit na červenou je v silničních pravidlech. A do třetice, když mám vedoucího hlupáka, který pouze škodí a zasedne si na kolegu, nezastanu si kolegy, protože pokud to udělám, hněv vedoucího padne i na mohu hlavu a škodit si sobě, uvádět se v neprospěch přeci pro mě není výhodné, proto to neudělám. To jsou všeobecné znalosti o době ve které žijeme a ty pak používáme ve svém chování.

Reklama

Na vlnách konformity jedeme všichni a z větší části neúmyslně, protože si její projevy v sobě ani neuvědomujeme. Neznamená to však, že konformita je špatná. Můžeme ji využít i kladně a to za předpokladu, že ve společnosti budou popularizovány lidské hodnoty. Pak je to správné.

Zpět tedy k mému uvědomění. Po rozhovoru s paní, která i přes všechny mé výroky poukazující na nedostatek finančních prostředků k udržení si dodávek plynu, mi stále nabízí produkt, který si zjevně nemohu dovolit. I přes jasné odmítnutí jsem byl přesvědčován o jeho výhodě a nutnosti si ho zakoupit. A proč? Není to protože paní je „hlupka“. Tak je nastaven marketing firmy a kdo ho nebude dodržovat, půjde z kola ven. No a kdo by chtěl v dnešní době přijít o práci? Takže své lidství, svou inteligenci, jsme nuceni zaprodat za pár zlatých, které vložíme do toho, abychom přežili v tomto vyčerpaném, na zádech ležícím, sípajícím a z posledních sil meloucím spotřebitelském formátu.

Ono to vypadá, že existují pouze dvě oddělené a vzájemně vyostřené možnosti. Na jedné straně snahy o zachování tohoto spotřebitelského formátu, nebo zánik (konec). Není to pravda, variant je mnoho. Četli jste zprávu z ekonomického fóra v Davosu? Otevřeně se mluví o transformaci společnosti a jednotné vládě. Existují i americké a německé koncepty společnosti. Ale pouze jediný koncept skutečně odráží to, co lidé požadují po celou svou historii zde na Zemi. Systém, ve kterém je člověk na prvním místě, veškeré výzkumné, výrobní a produkční technologie jsou nasměrovány na zvyšování blahobytu člověka a bezpečnost je garantována a zajištěna. Svět skutečně svobodný. Ve kterém by nebylo zneužíváno vlastností naší psychiky (sklony ke konformitě) proti nám!!! Takový je formát Tvořivé společnosti. V současné době se nacházíme v první fázi, informování. Seznam se s nám a vystup ze své konformity a pověz o něm druhému.